„CHODEL – możliwości i perspektywy”, czyli od marzeń, poprzez pasję do sukcesu.

 

28 października 2010 roku. Warszawa. Jedna z sal komisji parlamentarnych gmachu Sejmu Rzeczpospolitej. Godzina 13.00. Rozpoczyna się uroczyste rozstrzygnięcie ogólnopolskiego konkursu „Wypromuj swoją małą ojczyznę”. Na werdykt czeka 14 drużyn - zwycięzców eliminacji wojewódzkich. Prowadząca galę, posłanka Renata Butryn, rozpoczyna prezentację wyników. Napięcie sięga zenitu. Pierwszymi laureatami ogólnopolskiego finału okrzyknięte zostają…. Magdalena Krawczyk i Marlena Gasińska z Zespołu Szkół w Chodlu. Na sali rozlegają się brawa. Uczennice III klasy Liceum im. Piotra Ściegiennego przyjmują uściski dłoni i nagrody od minister rozwoju regionalnego, pani Elżbiety Bieńkowskiej. Do gratulacji przyłączają się obecni na sali parlamentarzyści, regionalni koordynatorzy i jurorzy wojewódzkiego szczebla konkursu. Nagrodą główną jest wyjazd do Brukseli i zwiedzanie parlamentu europejskiego. Uroczystość uświetnia wizyta w gabinecie Marszałka Sejmu – pana Grzegorza Schetyny oraz zwiedzanie sejmu i senatu. Na koniec zdjęcia, rozmowy z rówieśnikami ze wszystkich zakątków Polski, wymiana e-maili i powrót w glorii chwały do Chodla. Po drodze w pociągu pojawia się radio. Następnego ranka informacja o sukcesie dwóch osiemnastolatek z Powiatu Opolskiego idzie w eter. Warto było…

Wszystko zaczęło się wiosną. Wtedy to do szkół w całym kraju rozesłane zostały zgłoszenia do eliminacji wojewódzkich. Na Lubelszczyźnie pieczę nad przebiegiem konkursu sprawowało biuro poselskie Joanny Muchy. Do rywalizacji przystąpiło kilkadziesiąt prac z takich ośrodków jak Puławy, Lublin czy Tomaszów Lubelski. Celem konkursu była promocja przez uczniów swoich miejscowości, miast, środowisk, jednym słowem – małych ojczyzn. Kultura, historia, gospodarka, turystyka – to zasugerowane przez autorów konkursu kierunki. Wymogiem formalnym było stworzenie prezentacji multimedialnej o pojemności do 100 MB i czasie nie przekraczającym 3 minut.

Prezentacja ekipy z Chodla zatytułowana została „Chodel – możliwości i perspektywy”. Jest to trzyminutowy film reklamowy, utrzymany w konwencji teledysku. Uczennice wcielają się w rolę prezenterek i przewodniczek po swojej okolicy. Podkreślając walory Chodla, takie jak malownicze krajobrazy, nieskazitelna przyroda, czyste powietrze i piękne zabytki, zwracają uwagę na ogromny potencjał i możliwości do inwestowania w agroturystykę, kulturę i sztukę. Autorki prezentacji wykazują się jednocześnie talentem przedsiębiorczości, przestawiając perspektywę wybudowania toru jeździeckiego oraz zagospodarowania akwenów wodnych pod kątem stworzenia bazy turystycznej, hotelowej i wypoczynkowej.  Dodatkowym atutem filmu jest  - podobnie jak w telewizyjnych kanałach informacyjnych - sunący u dołu ekranu pasek z całym szeregiem danych na temat historii i geografii Chodla.

Sukces Marleny i Magdy nie jest przypadkowy. Są to uczennice, które od trzech lat bardzo aktywnie działają w szkole. Są członkiniami Szkolnego Klubu Filmowego „Projektor”, gdzie uczą się warsztatu filmowego, aktorskiego, operatorskiego i dziennikarskiego. Czynnie uczestniczą w akademiach szkolnych, w akcjach charytatywnych, w konkursach przedmiotowych. To nastolatki, które mają pasję i „otwartą głowę” na nowe inicjatywy. Zauważyła to nie tylko pani poseł Joanna Mucha, która, będąc z wizytą w Zespole Szkół w Chodlu w dniu 21 września wręczyła dziewczynom nagrodę za wygranie eliminacji wojewódzkich, ale także komisja konkursowa w polskim sejmie. Dzięki takiej aktywności nie tylko Chodel, ale cały powiat opolski mógł zaistnieć na arenie ogólnopolskiej. Czy można wymarzyć sobie lepszą promocję regionu?

 

Krzysztof Witek     

Galeria